Vožnja Automobila u Lošim Vremenskim Uslovima

Sama vožnja automobila prilikom velikih minusa, tokom zime, pogotovo ako je i sneg prisutan na kolovozu, može se smatrati opasnom. Zbog čega je to tako?

Upravljanje automobilom se dosta razlikuje zimi i tokom drugih godišnjih doba. Samo iskustvo u vožnji tokom zime se ne može naučiti prilikom pohađanja časova u auto školi. To umeće se stiče iskustvom. Što više vozite automobil, to ćete (najverovatnije) biti bolji vozač. Naravno, nije vožnja automobila za svakoga.

Jednostavno, postoje osobe koje i posle polaganju nisu dobri vozači i ugrožavaju kako sam saobraćaj, tako i sebe, ali nećemo danas o njima.

<span>Photo by <a href="https://unsplash.com/@kaedu?utm_source=unsplash&utm_medium=referral&utm_content=creditCopyText">Kajetan Sumila</a> on <a href="https://unsplash.com/s/photos/car-driving-winter?utm_source=unsplash&utm_medium=referral&utm_content=creditCopyText">Unsplash</a></span>

Kako da se pokrene automobil, principi kočenja po ledu, snegu, vlažnoj podlozi, sve su to umeća koja se stiču iskustvom. To ne znači da ne postoje neka pravila kojih se treba pridržavati kada vozite automobil u lošim vremenskim uslovima.

Pažljivost. Jednostavna reč. Možete je smatrati prvim i najbitnijim pravilom. Kakve god promene pravca ili brzine vršite u lošim vremenskim uslovima, OBAVEZNO ih obavite polako, smireno, osećajno i sa velikom količinom pažnje i koncentracije. Nagle promene u deliću sekunde mogu da dovedu do problema i potencijalnog udesa.

Startovanje – Kretanje – Ubrzavanje Automobila

Hajde da preko primera objasnimo ovu situaciju. Napadao je sneg preko noći, uhvatio se led, pa morate da očistite Vaš automobil pre kretanja.

Pošto ste taj deo završili, seli ste i upalili automobil i preporučljivo je da ga ostavite da radi par minuta u leru, kako bi se postigla radna temperatura motora. Pošto ste očistili automobil, u 90% slučajeva sav sneg sa automobila je sprečio lagan izlazak sa parking mesta.

Bilo bi dobro da očistite put ispred Vaših točkova, kako bi ste lakše krenuli. Za taj poduhvat je dobro držati lopatu u Vašem gepeku prilikom zimskih dana. Ako nemate lopate za ovakve slučajeve, Boss Auto 021 radnja auto opreme i auto kozmetike je tu za Vas. Putem ovog linka možete pogledati detaljnije našu ponudu zimske opreme i poručiti lopatu za Vaš automobil.

Novim vozačima i vozačima sa malo iskustva, u vožnji tokom zimskih perioda je najveći problem kretanje iz mesta. Smanjeno trenje na pogonske točkove omogućuju veće i lakše proklizavanje.

U takvim uslovima, potrebno je dodati jači gas, dok se pedala kvačila pušta sporije i pažljivije. Gas je bitno ujednačeno pritiskati, da ukoliko dođe do proklizavanja, možemo da reagujemo pritiskanjem kvačila, kako bi se zaustavilo proklizavanje. Naravno, bez preterivanja sa pritiskanjem i popuštanjem kvačila, kako ne bi došlo do oštećenja istog.

Staro pravilo kaže, kada je na putu mnogo snega, trebalo bi krenuti iz druge brzine, tj drugog stepena prenosa. Za takvo nešto je potrebno dosta iskustva

Sama vožnja po mokrim i klizavim kolovozima je drugačije od one u idealnim uslovima. Preveliki broj obrtaja motora može da dovede do proklizavanja točkove i zajedno sa bočnim zanošenjem, kontrola je gotovo pa nemoguća.

Rešenje za tu situaciju se nalazi u smanjenju gasa, ali nikako naglo. Kočnica u tim situacijama ne postoji i na nju treba zaboraviti. Za ubrzanje prilikom vožnje u lošim uslovima potrebno je koristiti samo trećinu gasa prilikom prenosa u viši stepen, kako bi se smanjila opasnost od proklizavanja.

Vožnja – Skretanje Automobila

Vožnja automobila u lošim uslovima može da bude problematična. Sami prenosi stepena bi trebalo da se odvijaju pažljivo. Razlog za to je, ako naglo otpustimo gas, automobil može da se zanese. Kvačilo i gas se pritiskaju nežno.

<span>Photo by <a href="https://unsplash.com/@cmreflections?utm_source=unsplash&utm_medium=referral&utm_content=creditCopyText">Clément M.</a> on <a href="https://unsplash.com/s/photos/car-driving-winter?utm_source=unsplash&utm_medium=referral&utm_content=creditCopyText">Unsplash</a></span>

Za vreme pritiskanja kvačila, dodaje se i gas, ali mnogo manje nego u idealnim uslovima vožnje. Svako skretanje ili promena pravca treba da se obavlja bez dodavanja gasa i istih razloga kao i uvek, a to je potencijalna opasnost od zanošenja. Smanjenje gasa, ili potpuno skidanje stopala sa papučite prilikom skretanja je preporučljiv.

Samo skretanje i posledice koje mogu da se dogode prilikom skretanja automobila su plod više različitih faktora.

Kontrolisanje kvačila, gasa i menjača, kao i rukovanje upravljačem su najbitniji prilikom skretanja po snežnim ili ledenim putevima. Svaki pokret mora da bude mek, elegantan, pravovremeni i pažljiv.

Isto važi i ako se upustimo u preticanje ili menjanje saobraćajne trake. Pokrete izvoditi postepeno bez naglih “cimanja” volana. Time sprečavamo mogućnost zanošenja automobila.

Kočenje Automobila

Kočenje je još jedan segment, ako ne i najbitniji, prilikom vožnje u lošim vremenskim uslovima. Kod prevelike brzine prilikom ulaska u krivinu, automobil pokušava da zadrži pravac kretanja, tj prednji deo automobila, u krivini, želi da nastavi pravo.

Prvo šta treba da uradite u tom slučaju jeste da se skine noga sa papučice gasa. Time smo dozvolili prednjim točkovima da prestanu da klizaju. Greška koja se uvek desi u ovakvim situacijama, uslovljena panikom, jeste još jače okretanje volana u krivini i naglo stiskanje kočnice.

Potrebno je raditi suprotno. Kočenje je poslednja opcija. Krajnja nužda. Rešenje je sledeće. Možda zvuči nelogično, ali potrebno je prednje točkove okrenuti u suprotnom smeru od smera krivine. Kada se osećaj kontrole nad automobilom vrati, potrebno je okrenuti volan u pravac krivine, lagano, nipošto naglo i nastaviti svoj put.

Možda sve ovo deluje komplikovano, ali dobra edukacija, iskustvo, redovna i pravilna vožnja i sve gore navedeno će Vam preći u automatizam i instinkt.

Ovom temom, Boss Auto tim je želeo da malo bliže pojasni proces vožnje automobila u lošim vremenskim uslovima. Nadamo se da smo Vam makar donekle pomogli.

Boss Auto ne bih postojao bez Vas i predstavljaće nam zadovoljstvo da čujemo i Vaše mišljenje. Možete da ga podelite sa nama ostavljajući komentar u delu ispod teksta, ili činjenjem istog na našoj objavi na Facebook strani ili Instagram profilu.

1 komentar

  1. Ne znam zasto imam toliki strah da vozim po poledici, bukvalno ne mogu da iskuljucim, a zbog prirode posla sam stalno u kolima. I cesto citam i primenim sve savete.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

thirteen + 2 =

Main Menu